26. juni 2023

Andreas tok Gull!!!

Andreas Jonson tok gull i Berlin!

Andreas fikk forespørsel om deltakelse fra golfforbundet høsten 2022.
Takket ja og startet oppkjøring. Han har trent styrke og kondisjon ca 4 ganger per uke.
Han har også trent jevnlig med Magnus og har gjort store fremskritt den siste tiden.
Både rent teknisk, men også på det mentale.
Den målrettede treningen til Andreas endte med beste mulige resultat.
Vi er utrolig stolte over prestasjonen til Andreas.

Om turneringen

Special Olympics World Games 2023 ble arrangert i Berlin. Lørdag 17. juni var det åpningsseremoni på Olympia Stadion i Berlin med tenning av den olympiske ild.
"Madcon" og "The blue men" var blant dem som stod for de musikalske innslagene. Det var mellom 40 og 50 tusen tilskuere og fantastisk stemning.

Golfen ble spilt på Bad Saarow utenfor Berlin. https://www.gcbadsaarow.de/
Andreas deltok i Level 4 - Singel 9 hull. Det var også norske deltakere i Level 5 - Singel 18 hull og Level 2- Unified 9hull.
I klassen til Andreas var det totalt 44 deltagere av begge kjønn.

De 3 første rundene

Med pappa Stian som caddie var det klart for innledende runder mandag og tirsdag.
Så ble de delt inn i 9 divisjoner basert på resultatene fra de to første dagene.

Dag 1 - Han åpnet med 42 slag og var ganske fornøyd da han hadde beste score av samtlige.

Dag 2 - Ble en nervøs og tung dag med 49 slag. Men totalt sett var det allikevel godt nok til å komme i divisjon 1 med 5 andre. Han lå da 3 slag bak lederen.

Dag 3 - Startet tungt, med 3 tunge hull og masse slag, men så løsnet det. Selv med en tung start endte han på "bare" 49 slag. Lå da på delt 3 plass og 2 slag bak leder før siste dag.

Han var ikke særlig fornøyd etter de to siste rundene og var nok mest frustrert over at han ikke hadde fått ut potensialet som han følte var der. Det ble nesten 2 timer på driving rangen for å bygge selvtillit og terping på det han egentlig vet han kan.

Finaledagen

Finaledagen startet med en god oppvarming, og etter et par tips fra Monica Andrèn Gundersen (norsk laglederen) var det som om noen brikker falt på plass.

Utslag hull 1 fikk han ikke til, men slo etter hvert et innspill som traff flagget og tap-in bogey. Det var en lettelse etter dårlige scorer her alle dagene. Hull 2 ble et greit par og deretter gikk det på skinner med utslag på 200+ meter og innspill på greenen. Runden endte på 40 slag, altså 4 over par og ingen dobbel bogeys.

Han endte da på 42, 49, 49, 40 og totalt de 2 beste rundene av alle.

Andreas var utrolig lettet og fornøyd med å endelig fått til en runde der han fikk ut potensialet sitt. Andreas gikk i første flight med en hyggelig svenske og det ble mange lange minutter før det ble klart at Andreas hadde tatt gull med 1 slag. Det var en sterk gruppe der det tilslutt skilte bare 2 mellom 1-3 plass.

Dette har vært en stor opplevelse med mange flotte opplevelser og idrettsprestasjoner.

Se