13. juni 2022

Ombygging på banen i juli

Da er det bare å merke seg år og dato. 25 juli 2022.

Dette er datoen da vi starter jobben med å bygge om green på hull 16. Styre vedtok enstemmig kostnaden for ny green på hull 16.

Vi bruker samme entreprenør som har bygget om 9 greener på Tyrifjorden denne våren. Vi vil gjøre en total ombygging av greenen og område rundt denne.

Så litt informasjon om hvordan dette vil foregå og hvordan dette blir løst.

Vi vil stenge greenen på hull 16 en uke før jobben starter med ombyggingen. Dette for å kunne bruke greengresset til å bygge opp de lave områdene på andre greener. Vi har ofte utfordringer med de samme områdene på greenene etter hver vinter. Dette skyldes de lave områdene hvor det legger seg vann som fryser tidlig og smelter sent, som fører til skader. Det kan hende at vi må flytte flagget utenfor greenene når det skal jobbes på dem. Men det vil være forskjellig fra green til green. Det vil bli informert på popup infoen på hjemmesiden forløpende.

Hull 16 vil bli et par 3 hull og det vil blir en tålelig bra green løsning på sletta før vannet. Jobben vil ta 3 uker. Vi har kjøpet ferdig gress for å rulle ut så det får tid til å gro inn før vinteren. Så kan man spørre seg hvorfor dette ikke gjøres etter at banen er stengt eller senere på året. Uansett når vi gjør dette så vil det bli nede tid. Når vi gjør dette i slutten av juli vil gresset få god tid til å feste seg og bli sterkt mot første vinter og vil bli spillbart til sesong åpning 2023. Senere enn dette så ville vi først ha muligheten til å legge det på våren 2023 og derfra ha litt over en mnd med provisorisk green.

Videre vil vi i løpet av perioden vi jobber med hull 16 vil vi ta av gresset på hull 15 og jevnet ut platåene greenen ut og legge tilbake samme gresset. Vi kan ta av maks 5 cm og heve 5 cm av green overflaten uten at det vil skade gresset. Så det vil bli 2 provisoriske greener i en periode. Vi håper og tror at greenen på hull 15 skal bli klar i løpet av tidlig sept. Og rundene på banen i perioden vil være hcp tellende så lenge det kun blir 2 provisoriske greener.

Det har vært snakket om denne greenen så lenge jeg kan huske og nå skjer det. Så endelig er det på tide å sprette Champangen.

Styre Oppegård Golfklubb