13. juni 2022

Oppegård GK starter samarbeid med Et slag av gangen

Oppegård Golfklubb starter opp Et slag av gangen samarbeid

Hva er Et slag av gangen?
En del av Golf - Grønn Glede som tilrettelegger golf tilbud, hvor formålet er å gi deltagerne mulighet til å være aktiv etter egne forutsetninger og ønsker, samtidig som det sosiale aspektet ivaretas.
Golf – Grønn Glede er et initiativ fra norske golfklubber og NGF, og sentralt samarbeid er knyttet til Lyberg & Partnere, Mental Helse og Diabetes forbundet.
Foreningen Et Slag av Gangen
. Målgruppen for prosjektet er personer med rusavhengighet, psykisk syke, unge lovbrytere/rusmisbrukere, domfelte og løslatte, unge "utenfor" og minoriteter.

Les mer om prosjektene på www.etslagavgangen.no.

Hvorfor Golf?
Vi setter fokus på golf og helse. Golf er for alle også i praksis. Det er en idrett man kan starte med tidlig eller sent i livet, og nybegynnere og etablerte spillere kan spille sammen på like vilkår. Felles er opplevelsen av gleden ved spillet i kombinasjon med naturopplevelse og sosialt samhold. Golf er en idrett der aktiviteten har en moderat intensitet som passer godt i forhold til myndighetenes folkehelse anbefalinger.

Over 40 golfklubber er en del av Golf – Grønn Glede og 35 klubber har gått videre i samarbeidet med Foreningen Et slag av gangen. Et helårlig golftilbud hvor vi også ser på mulighet for arbeidstrening og tilrettelegging for å komme seg tilbake til «normalsamfunnet»

Klubbene tilrettelegger golf aktivitet gjennom grunnleggende opplæring og ukentlig aktivitet. Deltakerne knyttes sammen gjennom aktiviteten, og får oppleve golfsporten gjennom hele året med kontinuerlig oppfølging.

ESAG har en nasjonal avtale med bla Kriminalomsorgsdirektoratet. Flere klubber har det siste året fått hjelp av de som soner samfunnsstraff. De kan komme på oppdrag en dag i uken, eller gjøre et prosjekt over tid. De håndterer ulike arbeidsoppgaver som kvisting, rydding, maling og andre typer av arbeidsoppgaver. De har med seg arbeidsleder og det avtales individuelle opplegg.

Vi har fått hjelp av 3 personer fra Drøbak golfklubb til å starte/dra i gang dette hos oss. De vil være behjelpelig til vi klarer dette selv og være støtte/kontakt personer i en overgangsfase.

Klubben ønsker å etablere en Et slag av gangen komité og søker derfor komitéleder og medlemmer og gjerne en som har lyst og anledning til å ta Trener 1 kurs etter hvert.

Ta kontakt om dette er noe du kan bidra med på frode@opgk.no