27. mai 2021

Bane oppdatering mai 2021

Det har vært en utfordrende start på sesongen. April hadde lave temperaturer og under 10mm nedbør. Det ga veldig dårlig vekst.

I mai fikk vi nesten 100mm nedbør de siste to ukene. Mens vi nå har god og sterk vekst på mesteparten av banen er det fremdeles noen områder som sliter etter en hard vinter.

Områdene rundt greenene og noen fairwayer, (hull 15 er veldig dårlig) og noen utslagssteder har brukt veldig lang tid på å hente seg inn igjen. Vi ber alle spiller følge de hvite linjene og gjerdene rundt greenene. De er der for å beskytte disse svakere områdene og gi dem muligheten til å leges raskere. Vær så snill å bruk litt sunn fornuft når man er ute på banen, og prøv å unngå våte og gjørmete områder.

Det siste regnet har tvunget oss til å stenge banen. Dette er ikke et enkelt valg vi tar. Alle skader som påføres banen når den er for våt vil ta uker om ikke måneder før det leges, samt veldig mye jobb. Vi tar også hensyn til sikkerhet når vi stenger. De svake områdene rundt greenene er sleipe og det er lett å falle. Banemannskapet har hatt problemer med å kjøre klipperne opp på green fordi det er så glatt.

At baner velger å ha åpent på tross av mange av de samme utfordringen får de stå for og ta konsekvensene av. Det er også store forskjeller i grunnforhold som gjør at baner har muligheter til å holde åpent uten for store skader i etterkant, men det er også noen som velger å trosse store slitasje skader og holder åpent. Dette sammen med det spilletrykket som vi opplever i disse dager vil få konsekvenser for framtiden. En risiko vi ikke er villige til å ta. Vi har et langsiktig mål både for bane og klubb og dette har vi jobbet med i 6 år nå og vil fortsette og legge til rette for optimale forhold for dere som medlemmer.

Det er en syltynn balansegang mellom suksess og fiasko ved å åpne med feil forhold og holde igjen for lenge. Det som er positivt er at vi har en av landets beste til å avgjøre dette som har over 20 års erfaring og 3 års skolegang i faget. Så å legge tilliten til Steven i dette tilfelle er det beste vi kan gjøre som lekfolk.

Sist, men ikke minst har Covid restriksjonene ført til at 4 av våre greenkeepere ikke får komme inn i Norge. Vi er ikke alene om dette. Det er mange klubber i Norge som baserer seg på sesongarbeidere. Det å finne ansatt med erfaring med å jobbe på en golfbane har vist seg å være vanskelig. De vi har funnet har vært veldig bra, men de er fremdeles under opplæring.

Vi er utrolig takknemlig for at Arne utsatte pensjonstilværelsen og hjelper oss 1 sesong til. Det er nesten umulig å erstatte en med hans kunnskap og erfaring.

Det er heldigvis meldt strålende vær til helgen.

Vi satser på at det kommende været setter standarden for været resten av sesongen.

Vi ønsker alle hjertelig velkommen tilbake til optimale forhold og en flott bane.