13. april 2021

Bane og Range oppdatering våren 2021

Jeg vil innledningsvis stille en stor takk til banekomiteen med venner som har bidratt til at vi er tålelig i rute mot åpning. Det er også medlemmer som bidrar til at rangen skal kunne åpnes så fort som over hode mulig. Er du ute å går turer på banen nå så setter vi stor pris på om du kunne ta med en pose og rydde litt rask om du kommer over noe. Det vil i år heller ikke bli noe felles dugnad dessverre.

Range:

Her er det fremdeles litt snø igjen på nordre del. Denne må smelte og flatene må tørke så vi kan få maskineri inn for å festet de nye nettene som ble kjøpt i vinter. Når disse er montert så vil vi i framtiden ikke være bundet av å måtte kjøre store maskiner inn på rangen som trenger veldig tørre forhold. Så håpet er dermed å kunne få i gang rangen tidligere i framtiden. Vi sikter nå mot helgen den 24 april for åpning av denne. Det kan være før eller noen dager etter. Dette er det været som bestemmer. 🙂

Bane:

Her jobber vi oss sakte men sikkert nærmere mål. For at vi skal kunne åpne banen og den skal holde i sesongen som vil gi mye press og slitasje så trenger vi god gressvekst før vi åpner. Dette vil skje når vi får stabile 6-8 grader i bakken. Så det har ikke skjedd noe her de siste ukene pga temperaturen som går ned mot null på natten. Med mindre det skulle skje noe veldig spesielt framover så ser det mer ut som etter 1. mai en før. Og vi håper og tror at dere ser verdien av denne strategiene i løpet av året. Og dere skal være sikre på at vi jobber mot å kunne åpne så fort som overhode mulig. For vi vet at nå klør det i golf fingrene. 🙂 Vi holder dere løpende oppdatert om mulig åpnings dato.
Legger ved noen ord fra vår kjære greenkeeper Steven om jobber på banen.
Greens
I can report that the greens look good after a very cold winter, with only some small areas of damage on a few greens. This week we will roll and if weather allows give them the first cut of the year. Next week we will look at applying the first liquid spray of wetting agent and fertiliser if soil temperature are sufficiently high enough.
Tees
The new tee on hole 7 is coming along well and we hope to get the turf laid next week.
The new tees on hole 11 will take a little longer as we need to install new irrigation before we can continue the rebuild. The building of a forward tee on hole 17 will continue after the ski track melts.
Fairway
The fairways on holes 9,18,10 and 16 have suffered some damage from the ski track but once the track melts and the fairways dry out we can re-seed and apply fertiliser and I think the recovery will be quick once the temperatures rise.
Bunkers
The filling of the bunker on hole 1 should be finished this week.
The bunkers will be top up with sand and tidied up prior to opening.
Drainage
The new drainage line on hole 18 will be topped up and seeded once the ski track has melted, this is also the case on hole 17 where much of the new drainage is under the melting ski track. The new drainage on hole 3 is delayed as the ground is too soft to bring in material.