5. september 2020

Banen stengt ved frost

Høsten er i anmarsj og vi minner om at banen vil holdes stengt i morgentimene dersom det er frost. De som har bestilt starttid som berøres av frosten mister dessverre denne. Ved stengt bane vil det legges ut informasjon her på nettsiden, nærmere bestemt under «Dagens info» på forsiden. Samme sted vil det informeres om når banen åpner for spill.

Hvorfor stenger banen når det er frost?

Når et menneske eller en hund tråkker på frossent kortklipt gress knekker gress-stengelen nederst ved jordoverflaten og cellestrukturen ødelegges. Når dette skjer dør gresset. Etter et par dager blir gresset brunt og man får brune flekker der hvor gresset har blir tråkket på.
Dette er grunnen til at de fleste golfklubber holder banen stengt på frostfulle morgener, til frosten har smeltet. Husk at en firerball kan lage hundrevis av fottrykk på en green, og skadene kan bli store. I perioden fremover er det derfor fare for at banen holder stengt om morgenen inntil frosten har sluppet taket.